Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес
Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес Бізнес, який розуміє бізнес

Норми витрат палива на сільськогосподарські роботи: для тракторів, бензокосарок, навантажувачів

Типові норми витрат палива для тракторів в сільському господарстві — це важливий показник, який визначає кількість пального, що споживає техніка під час виконання робіт. Розглянемо детальніше, які є типові значення та як правильно їх розрахувати. Стаття буде корисною фермерам, які використовують трактори, бензокосарки, навантажувачі та іншу сільгосптехніку.

Для чого потрібно розраховувати норми витрат палива для сільськогосподарської техніки

Розрахунок типових норм витрат палива для тракторів в сільському господарстві необхідний з кількох причин:

  • планування потреби господарства в паливно-мастильних матеріалах на певний період (місяць, квартал, рік) з урахуванням обсягів робіт;
  • контроль за фактичними лімітами пального та виявлення відхилень від запланованих показників;
  • ведення обліку та звітності про використання паливно-мастильних матеріалів, обґрунтування витрат;
  • раціональне використання наявних паливних ресурсів, пошук резервів економії та оптимізації;
  • нормування праці механізаторів, визначення собівартості механізованих робіт;
  • аналіз ефективності використання техніки, зіставлення різних технологій та агрегатів.

Встановлення обґрунтованих стандартів використання дозволяє агровиробникам оптимізувати експлуатацію агрегатів, контролювати ресурси, уникати недоцільного використання пального, що, зрештою, зменшує собівартість продукції, підвищуючи рентабельність виробництва.

Читайте також: Собівартість продукції: що це, формула розрахунку

Варіанти встановлення норм витрат палива

Існує кілька варіантів встановлення типових норм витрат палива для тракторів в сільському господарстві.

Використання спеціальних збірників норм

Український науково-дослідний інститут продуктивності агропромислового комплексу Мінагрополітики (НДІ «Украгропромпродуктивність») та обласні науково-дослідні центри продуктивності АПК видають методичні та практичні збірники лімітів витрат пального. Серед них:

  • методичні положення та норми продуктивності й витрат палива на внесення добрив, захист сільськогосподарських культур (2017 рік);
  • методичні положення та норми продуктивності й витрати електроенергії й палива на зрошення сільськогосподарських культур (2015 рік);
  • методичні положення та норми продуктивності й витрат палива на збирання сільськогосподарських культур (2014 рік);
  • методичні положення та норми продуктивності й витрат палива на обробіток ґрунту (2014 рік);
  • методичні положення та норми продуктивності й витрат палива на сівбу, садіння та догляд за посівами (2014 рік).

Збірники містять науково обґрунтовані норми витрат палива на сільськогосподарські роботи для різних видів діяльності та агрегатів з урахуванням конкретних природно-виробничих умов, технологій, питомих лімітів горючого тощо. Норми диференційовані за маркою трактора, видом роботи, типом ґрунту, схемою агрегатування.

Придбати ці нормативні видання можна в зональних та регіональних центрах продуктивності. Контактні дані наведено на сайті НДІ «Украгропромпродуктивність».

Розроблення індивідуальних норм

Якщо збірники не містять стандартів для конкретної техніки чи робіт, які виконує підприємство, або не враховують його специфіки, можна замовити розроблення індивідуальних норм в НДІ «Украгропромпродуктивність» або його регіональних центрах. Для цього необхідно надати вихідні дані про техніку, умови та обсяги робіт.

Розроблені індивідуальні ліміти затверджуються керівником підприємства, а також реєструються в НДІ «Украгропромпродуктивність». Такі ліміти матимуть силу лише для конкретного замовника і не можуть бути запозичені в інших підприємств.

Перевагою цього варіанта є врахування унікальних умов та особливостей бізнесу. Проте розроблення індивідуальних стандартів потребує додаткових витрат та займає певний час.

Використання типових норм з документів

Частково, зокрема для тракторів, можна застосовувати типові стандарти використання пального, що наведені в таких документах:

  1. ДБН В.2.8-12-2000 «Типові норми витрат пального і змащувальних матеріалів для експлуатації техніки в будівництві», затверджені Наказом Держбуду України від 12 січня 2000 р. № 9.
  2. Ліміти витрат паливно-мастильних матеріалів на роботу дорожньо-будівельних та спеціальних машин Н218 «Укравтодор» 043-96, затверджені Наказом по корпорації «Укравтодор» від 14 серпня 1996 р. № 156.

У цих документах наведено стандарти використання пального для різних моделей тракторів (гусеничних, колісних) у кілограмах або літрах на машино-годину роботи. Їх диференційовано за потужністю двигуна.

Проте слід враховувати, що ці показники розроблено для техніки, що застосовується переважно в будівництві та дорожньому господарстві. Вони не враховують специфіки багатьох аграрних робіт.

Самостійна розробка норм

Якщо підприємство не має змоги скористатися готовими нормами чи замовити їх розроблення, воно може самостійно розробляти та впроваджувати власні позначення витрат горючого. Для цього необхідно провести хронометражні спостереження за роботою техніки в реальних умовах.

Методика розроблення власних лімітів витрат палива на механізовані роботи в сільському господарстві наведена в ДСТУ 4397:2005 «Методи економічної оцінки техніки на етапі випробування». Згідно з нею, необхідно виконати такі дії:

  1. Визначити обсяг механізованих робіт, на які розробляються норми, в натуральних показниках (га, т, ткм).
  2. Виміряти витрати горючого дослідним шляхом за допомогою витратоміра безпосередньо під час виконання робіт у типових умовах.
  3. Провести хронометраж роботи агрегату, визначити тривалість зміни, чистий час роботи, простої, холості переміщення тощо.
  4. Розрахувати стандарти використання пального на одиницю роботи діленням сумарних витрат на обсяг виконаної роботи.
  5. Провести не менше трьох контрольних змін та визначити середнє значення.
  6. Оформити результати спостережень двостороннім актом та затвердити наказом керівника підприємства.

Самостійно розроблені норми будуть максимально адаптовані до конкретних умов господарства, проте потребують організаційних зусиль та витрат часу. Також слід подбати про кваліфікацію виконавців та метрологічне забезпечення вимірювань.

Незалежно від походження норм, факт їх застосування необхідно зафіксувати наказом керівника та довести до відома виконавців робіт.

Читайте також: Екологічний податок в Україні: що це і хто його має платити

Як самостійно розрахувати норми витрат палива на сільськогосподарську техніку

Якщо немає змоги скористатися готовими нормами чи замовити їх розроблення, ліміти можна визначити самостійно розрахунковим методом або за допомогою контрольних замірів. Розглянемо кілька прикладів.

Приклад 1

Потрібно розрахувати стандарти використання пального для трактора Т-150 колісного з дизельним двигуном потужністю 125 кВт. Питома витрата пального за номінальної потужності — 185 г/к.с.×год. Використовуємо формулу:

Hі= qe× Ne× C × 10-3,

де Hі — індивідуальний стандарт витрати пального, кг/маш.×год, Qe — питома витрата пального за номінальної потужності двигуна, г/к.c.×год, Ne — номінальна потужність двигуна, кВт, C — інтегральний коефіцієнт, який враховує середні умови експлуатації.

Визначаємо інтегральний коефіцієнт:

C = КДВ× КДN× КTN× КТЗ= 0,86 × 0,4 × 1,19 × 1,03 = 0,42.

Тоді Hі= 185 × 170 × 0,42 × 10-3= 13,2 кг/маш.×год.

Приклад 2

Розрахуємо ліміти для навантажувача ТО-28А з двигуном Д-260-1-114 потужністю 114 кВт. Питома витрата пального за номінальної потужності — 162 г/к.с.×год.

Інтегральний коефіцієнт: C = 0,86 × 0,3 × 1,6 × 1,03 = 0,425.

Ліміт витрат: Hі= 162 × 155 × 0,425 × 10-3= 10,67 кг/маш.×год.

Приклад 3

Визначимо тимчасові ліміти використання пального для автонавантажувача 4000М за даними контрольних вимірювань. За Нормами № 43 лінійна норма: Н = 27,5 л/100 км, норма на роботу обладнання: Hоб= 5 л/год. Автонавантажувач працював 8 годин.

Норма витрат на роботу обладнання: Ноб= 8 × 5 = 40 л.

Результати контрольних вимірювань оформлюємо актом. Тимчасова індивідуальна норма набуває чинності після реєстрації й затвердження наказом керівника підприємства.

Зменшити витрати пального трактором на великих площах можна, оптимізувавши маршрути руху та уникаючи холостих переїздів. Також важливо правильно підібрати режими роботи двигуна та трансмісії відповідно до умов експлуатації.

У сучасних реаліях агросектору кожен виробник зацікавлений в оптимізації витрат та підвищенні ефективності роботи. Онлайн-сервіс WEAGRO допомагає вирішити ці завдання. Він пропонує можливість придбання матеріально-технічних ресурсів, зокрема палива, в розстрочку або з відтермінуванням платежу. Користування WEAGRO дозволяє аграріям не відволікати обігові кошти, купувати більше ресурсів та отримувати знижки від постачальників.

Норми витрат палива на різні види сільськогосподарської техніки

Розглянемо детальніше типові норми витрат палива для тракторів в сільському господарстві, а також бензокосарок, газонокосарок та навантажувачів.

Норми витрат палива і мастильних матеріалів на тракторах

Типові стандарти використання пального для гусеничних та колісних тракторів залежно від моделі наведено в ДБН В.2.8-12-2000 «Типові норми витрат горючого і мастильних матеріалів на роботи, що виконуються механізованим способом».

Показники диференційовані за маркою трактора та наведені в кілограмах або літрах на машино-годину роботи. Наприклад, є такі норми витрат палива для тракторів МТЗ та інших моделей:

Марка трактораНорма витрат палива
Т-150К13,8 л/маш.×год
ХТЗ-12112,3 л/маш.×год
МТЗ-80, МТЗ-827,3 л/маш.×год
Т-40А3,8 л/маш.×год
ДТ-75М7,6 л/маш.×год

Також існують норми витрат палива і мастильних матеріалів на тракторах на 100 л витрат горючого.

Ці норми витрат палива для тракторів в сільському господарстві можна застосовувати для обліку і планування витрат палива тракторами на різних роботах.

Читайте також: Види тракторів: які є та як вибрати

Норми витрат палива на бензокосу

Витрати горючого бензокосами (мотокосами, кущорізами) залежать від потужності та типу двигуна, режиму роботи, стану різального апарату, густоти рослинності тощо.

За даними виробників бензокос Stihl, Solo, Oleo-Mac, середні витрати горючого становлять:

Потужність двигунаВитрати палива
0,7–1 кВт0,5–0,7 л/год
1–1,5 кВт0,7–1 л/год
1,5–2,5 кВт1–1,5 л/год

Точніші норми витрат палива на бензокосу визначають дослідним шляхом в конкретних умовах косіння з урахуванням тривалості безперервної роботи, перерв, часу на заправку, переходів тощо.

Норми витрат палива на газонокосарку

Типові норми витрат палива на газонокосарку найбільш поширених марок:

Марка газонокосаркиВитрати палива, л/годПродуктивність, м²/год
Husqvarna LC 1401,2–1,61200–2000
MTD Smart 395 PO1,4–1,81400–2200
Stiga Combi 55 SQ B1,6–21800–2500

Для уточнення витрат горючого доцільно провести контрольні виміри на ділянці з відомою площею з урахуванням повороту та маневрування.

Норми витрат палива на навантажувачі

Норми витрат палива на навантажувачі

Норми витрат палива фронтальними навантажувачами на базі колісних тракторів наведені в ДБН В.2.8-12-2000. Наприклад:

Модель навантажувачаНорма витрати палива
ПФ-0,55,6 л/маш.×год
ПГ-0,2А4,5 л/маш.×год
ПЕ-0,8Б6,3 л/маш.×год

Для телескопічних та інших навантажувачів стандарти слід визначати розрахунком або дослідним шляхом, як показано в прикладі 3.

Для точнішого нормування норм витрат палива на навантажувачі їх доцільно встановлювати залежно від виду вантажу (сипкі, штучні) та його характеристик (насипна маса, розмір штучних вантажів) у кілограмах або літрах на 1 тонну переробленого вантажу.

Висновок

Отже, норми витрат палива — це важливий показник, який необхідно контролювати для ефективної експлуатації сільськогосподарської техніки. Їх можна брати з галузевих збірників, замовляти на розроблення або визначати самостійно дослідним шляхом.

Використання онлайн-сервісу WEAGRO допоможе агровиробникам придбати пальне та інші матеріально-технічні ресурси для виконання сільськогосподарських робіт з відтермінуванням платежу та без застави.

FAQ

Відповіді на запитання, які не були висвітленні у статті

Як можна зменшити витрати палива трактором на великих сільськогосподарських площах?

Щоб зменшити витрати горючого трактором, необхідно оптимізувати маршрути руху, уникати холостих переїздів, правильно підбирати режими роботи двигуна та трансмісії відповідно до умов експлуатації.

Як на витрати палива навантажувача впливає тип вантажу та його маса?

Витрати палива навантажувачем зростають за збільшення маси вантажу та його об’ємної щільності. Тип вантажу впливає на опір зануренню робочого органу та зусилля копання.

Чому важливо правильно налаштувати техніку для мінімізації витрат палива під час роботи?

Правильне налаштування техніки (вибір передач, тиску в шинах, регулювання робочих органів тощо) дозволяє використати потужність двигуна з максимальною ефективністю, уникнути перевитрат пального та прискореного зношування деталей.

Як погодні умови можуть вплинути на витрати палива тракторів?

Погодні умови (температура повітря, вологість, вітер) впливають на умови роботи двигуна та опір переміщенню трактора. За низьких температур зростають витрати пального на запуск та прогрівання. Вологий ґрунт створює додатковий опір коченню.

Як вибір типу пального (дизель або бензин) впливає на витрати палива для сільськогосподарської техніки?

Дизельні двигуни зазвичай мають менші питомі витрати пального порівняно з бензиновими. Проте абсолютні витрати залежать також від конструкції та потужності двигуна, умов експлуатації. Тип пального слід вибирати згідно з рекомендаціями виробника техніки.